ABC zakupu nieruchomości
Stan prawny:
Zanim podejmiemy ostateczną
decyzje na temat zakupu wymarzonej nieruchomości należy sprawdzić jej stan
prawny i ewentualne zadłużenie nieruchomości. Rozmowy powinno się prowadzić z
właścicielem, albo Pełnomocnikiem odpowiednio umocowanym do tej czynności. W
przypadku współwłasności powinniśmy mieć pewność, że pozostali współwłaściciele
wyrażają zgodę na sprzedaż. W celu
potwierdzenia prawa przysługującego do nieruchomości zapytajmy osobę, z którą
prowadzimy rozmowy o numer księgi wieczystej (tutaj sprawdź księgę wieczystą) oraz sprawdzamy jej zapisy.
Należy wiedzieć, że niektóre prawa mogą nie być ujawnione w księdze wieczystej
np. dożywocie, a i tak nas wiążą jako nowonabywcę dlatego należy uzyskać zgodę
obecnego właściciela do wglądu do akt księgi.
Dostęp do drogi publicznej:
Należy sprawdzić czy działka posiada dostęp do drogi
publicznej. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej u.o.p.z.p.) art. 2 ust. 14 definiuje
pojęcie „dostęp do drogi publicznej”. Zgodnie, z którą dostęp działki do drogi
publicznej może być bezpośredni, poprzez droga wewnętrzną lub poprzez ustanowienie
odpowiedniej służebności drogowej.
Zadłużenie:
Warto również sprawdzić czy
nieruchomość nie jest zadłużona oraz czy obecny właściciel na bieżąco płacił
czynsz i inne opłaty, w tym celu należy zgłosić się do administracji bloku.
Informacje na temat zaległych opłat za media tj. wodę, ścieki, energię
elektryczną, gaz, telefon można również uzyskać od przedsiębiorcy przesyłowego.
Kolejno należy wystąpić o zaświadczenie z gminy właściwej dla lokalizacji nieruchomości
o niezaleganiu z podatkiem od nieruchomości. W tym miejscu należy przypomnieć,
iż koniecznym jest sprawdzenie stanu meldunkowego. W tym celu należy wymagać od
sprzedającego zaświadczenia z urzędu miasta bądź gminy z informacją, że nikt
nie jest zameldowany w sprzedawanym lokalu lub budynku mieszkalnym.
Infrastruktura naziemna, nadziemna i podziemna na nieruchomości:
Od nowonabywcy wymagana jest
wszelka staranność przy zakupie nieruchomości. W tym celu powinniśmy
prześledzić przebieg infrastruktury technicznej
na gruncie oraz na mapach znajdujących się w starostwie właściwym dla położenia
nieruchomości. Jeżeli na nieruchomości znajdują się sieci przesyłowe mogą one
stanowić ograniczenie w przypadku zagospodarowania albo wręcz uniemożliwić jakąkolwiek
zabudowę.
Stan techniczno-użytkowy:
Warto również zapoznać się ze
stanem techniczno-użytkowym. W tym celu należy porozmawiać ze sprzedawcą i
administratorem budynku na temat gospodarki remontowej. W niektórych
przypadkach jeżeli stan techniczny budzi nasze wątpliwości należy skonsultować
się z rzeczoznawcą. Zapraszamy do współpracy.
Plan zagospodarowania przestrzennego:
Plan zagospodarowania
przestrzennego jest aktem prawa miejscowego, dlatego znajomość jego jest
niezbędna/kluczowa dla nowonabywcy. Z planu dowiemy się jakie jest
przeznaczenie nieruchomości oraz jakie ograniczenia występują dla nowej i
istniejącej zabudowy.
Aby upewnić się, że w okolicy
naszej nieruchomości nie będą realizowane inwestycje, które mogą stanowić
źródło uciążliwości dla nas należy zapoznać się z planem zagospodarowania
przestrzennego dostępnym w urzędzie gminy lub miasta. W przypadku braku planu określenie warunków
zagospodarowania następuje na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i
zagospodarowania przestrzennego.
Umowa kupna – sprzedaży:
Umowa kupna – sprzedaży
nieruchomości ma zastrzeżoną formę aktu notarialnego (sporządza ją notariusz).
W przypadku zawarcie jej w innej formie niż akt notarialny skutkuje jej
nieważnością. Powierzenie transakcji zakupu nieruchomości zaufanemu
Notariuszowi uchroni nas przed wieloma nieprzyjemnościami.
Za usługi notarialne uiszcza się
tzw. taksę notarialną w kwocie zależnej od wysokości transakcji. Od umowy kupna–sprzedaży
należy opłacić podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% wartości
nabywanej nieruchomości oraz dokonać wpisu do księgi wieczystej nieruchomości. Wpis
do księgi wieczystej kosztuje 200zł, a za dodatkową opłatą formalność tę można
zlecić notariuszowi.
Wzór wniosku o dokonanie zmian
wpisów w księdze wieczystej dostępny jest tutaj. Zmianę właściciela należy
również zgłosić w urzędzie miasta lub gminy właściwym dla lokalizacji
nieruchomości. Jest to również informacja o nowym płatniku podatku od
nieruchomości. Należy również
skontaktować się z zakładem energetycznym, telekomunikacyjnym czy gazownią w
celu poinformowania o zmianie właściciela. Warto jednocześnie poinformować
obecnego pracodawcę, banki i inne instytucje o zmianie adresu zameldowania i
adresu do korespondencji.
Artykuł nr 2
Księga wieczysta-sprawdzenie jej zapisów to podstawa przez zakupem nieruchomości
Księga wieczysta składa się z 4 działów:
Uwaga!!! W przypadku niektórych praw (np. dożywocie, służebność przesyłu, służebność drogi koniecznej itd.) pomimo braku wpisu tego prawa do księgi wieczystej nieruchomości obciążonej prawo to jest wiążące dla nowonabywcy. Umowa np. dożywocia pomimo braku stosownego wpisu w dziale III księgi wieczystej może obciążać nieruchomość. Wynika to z wyjątku przewidzianego w art. 7 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, zgodnie z którym rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych nie działa przeciwko m.in. prawu dożywocia. Prawo to tak jaki i inne obciążenia wpisuje się w III dziale księgi wieczystej. Aby ustrzec się przed tego typu problemami należy sprawdzić akta księgi wieczystej (zaś w przypadku umowy dożywocia w dziale II księgi wieczystej podstawą nabycia będzie umowa dożywocia).
Zgodnie z Art. . 7 ustawy o księgach wieczystych i hipotece rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych nie działa przeciwko:
Artykuł nr 2
Księga wieczysta-sprawdzenie jej zapisów to podstawa przez zakupem nieruchomości
Księga wieczysta zawiera zbiór
informacji o nieruchomości oraz przysługujących do niej prawach. Dostęp do
ksiąg jest jawny, powszechny i bezpłatny. Tutaj możesz sprawdzić zapisy księgi
wieczystej.
Księga wieczysta składa się z 4 działów:
Dział I - oznaczenie nieruchomości i wpisy praw związanych z
nieruchomością,
Dział II - wpisy dotyczące własności i użytkowania
wieczystego,
Dział III - wpisy dotyczące ograniczonych praw rzeczowych z
wyjątkiem hipotek,
- wpisy ograniczeń w rozporządzaniu nieruchomością lub użytkowaniem wieczystym,
- wpisy innych praw i roszczeń (z wyjątkiem roszczeń dotyczących hipotek).
- wpisy innych praw i roszczeń (z wyjątkiem roszczeń dotyczących hipotek).
Dział IV - wpisy dotyczące hipotek.
Uwaga!!! W przypadku niektórych praw (np. dożywocie, służebność przesyłu, służebność drogi koniecznej itd.) pomimo braku wpisu tego prawa do księgi wieczystej nieruchomości obciążonej prawo to jest wiążące dla nowonabywcy. Umowa np. dożywocia pomimo braku stosownego wpisu w dziale III księgi wieczystej może obciążać nieruchomość. Wynika to z wyjątku przewidzianego w art. 7 ustawy o księgach wieczystych i hipotece, zgodnie z którym rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych nie działa przeciwko m.in. prawu dożywocia. Prawo to tak jaki i inne obciążenia wpisuje się w III dziale księgi wieczystej. Aby ustrzec się przed tego typu problemami należy sprawdzić akta księgi wieczystej (zaś w przypadku umowy dożywocia w dziale II księgi wieczystej podstawą nabycia będzie umowa dożywocia).
Zgodnie z Art. . 7 ustawy o księgach wieczystych i hipotece rękojmia wiary publicznej ksiąg wieczystych nie działa przeciwko:
1) prawom obciążającym nieruchomość z mocy ustawy,
niezależnie od wpisu;
2) prawu dożywocia;
3) służebnościom ustanowionym na podstawie decyzji
właściwego organu administracji państwowej;
4) służebnościom drogi koniecznej albo ustanowionym w
związku z przekroczeniem granicy przy wznoszeniu budynku lub innego urządzenia;
5) służebnościom przesyłu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz